Εγώ στερεοτυπώ,εσύ στερεοτυπείς, αυτός στερεοτυπεί….

image

«…θα το φιξάρω μέσα στις επόμενες μέρες…» Αυτή ήταν η απάντηση που έδωσα σε έναν χρήστη ο οποίος μου σχολίασε κάτω από χιουμοριστικό άρθρο ότι πρόκειται για parody,ενώ εγώ βάσισα την ανάπτυξη του κειμένου μου στην πεποίθηση ότι πρόκειται για πραγματικό βίντεο.

Είχα στο μυαλό μου ότι θα μπω στο άρθρο και απλά θα διορθώσω το ύφος της συγγραφής για να μην φαίνεται ότι εκλαμβάνω το περιεχόμενο του βίντεο ως αληθές, όταν όμως μπήκα στο διαχειριστικό για να πραγματοποιήσω τις αλλαγές, σκέφτηκα ότι το «λάθος»πρέπει να διορθωθεί με διαφορετικό τρόπο και υπάρχει σημαντικός λόγος για να γίνει κάτι τέτοιο.

image

Για να σας εισάγω στο θέμα, το βίντεο αφορά υποψήφιες καλλιστείων που δίνουν εξωφρενικές απαντήσεις όταν τις ρωτούν αν πρέπει να διδάσκονται τα μαθηματικά στο σχολείο.

Όπως και ο ίδιος ο αναγνώστης υπέδειξε, πρόκειται απλά για ένα parody και μάλιστα για το πραγματικό βίντεο, υπάρχει link ακριβώς από κάτω,στο πεδίο σχολίων.

image

Αρχικά θύμωσα και σκέφτηκα «μα πως είναι δυνατόν να βιάστηκα να δημοσιεύσω ένα άρθρο χωρίς να ελέγξω για τί ακριβώς πρόκειται;» Συνήθως τσεκάρω πολύ προσεκτικά τα πάντα. Σκεπτόμενη λοιπόν την γκάφα μου, ξεπετάχτηκε στην σκέψη μου μια άλλη ερώτηση, ελαφρώς αλλαγμένη σε σχέση με την προηγούμενη:«γιατί δεν το έλεγξα όπως κάνω πάντα;»

Η απάντηση με έκανε να απογοητευτώ με τον εαυτο μου. Θεώρησα ότι οι συμμετέχουσες των καλλιστείων είναι λογικό να εκφράζονται με άτσαλο και ασαφή τροπο, να φέρονται χαζά, να μην μπορούν να δημιουργήσουν επιχειρήματα στο βίντεο

Για το μεγαλύτερο διάστημα της ζωής μας, από την παιδική κιόλας ηλικία, μαθαίνουμε να αποδεχόμαστε καταστάσεις και γεγονότα ως δεδομένα,ως κοινώς παραδεκτές αλήθειες. Επηρεαζόμαστε από συγκεκριμένες αντιλήψεις, οι οποίες εκφράζονται μέσα από το περιβάλλον μας και υιοθετούμε στερεότυπα, γιατί με αυτά διευκολύνεται η σκέψη μας και η κρίση μας.

Κάποια στιγμή, αντιλαμβανόμαστε ότι στην ζωή δεν υπάρχει μόνο «άσπρο και μαύρο» και σιγά σιγά μαθαίνουμε μέσα από τα βιώματα και τις εμπειρίες μας, ότι τα στερεότυπα δεν βοηθούν τελικά και τόσο στην ορθή αξιολόγηση ατόμων ή καταστάσεων. Το πρόβλημα όμως, είναι ότι φτάνουμε σε αυτήν την συνειδητοποίηση πολύ αργά στην ζωή μας. Τόσο που ο χαρακτήρας μας, έχει μάθει πλέον να λειτουργεί μηχανικά με αυτά τα στερεότυπα.

image

Κάθε φορά που βλέπουμε μια Ξανθιά σκεφτόμαστε ότι είναι επιφανειακή και χαζή, το ίδιο κάνουμε με γυναίκες που συμμετέχουν στα καλλιστεία. Όταν βλέπουμε έναν πολύ παχύ άνθρωπο εικάζουμε αυτόματα ότι τρώει πάρα πολύ, όταν συναντάμε κάποιον που δεν είναι και τόσο εμφανίσιμος θεωρούμε ότι πιθανόν δεν έχει σύντροφο, και πολλά πολλά άλλα.

Προσωπικά είμαι άνθρωπος που στρέφομαι πολύ έντονα κατά των στερεοτύπων και το υποστηρίζω σθεναρά με όλα τα μέσα που διαθέτω. Απο ότι φαίνεται όμως δεν παύει να καθοδηγείται η σκέψη μου από αυτά,αφού όσο κι αν προσπαθώ να τα καταργήσω από τον τρόπο σκέψης μου και από τον τρόπο σκέψης των άλλων,αυτά βρίσκουν τρόπο να κρυφτούν μέσα στο κεφάλι και να δράσουν.

Δεν πιστεύετε ότι αυτό συμβαίνει; Τότε λυπάμαι αλλά είναι σαν να μην το δέχεστε… Για να φέρω ένα πολύ πρόσφατο παράδειγμα:ένας 14χρονος μαθητής συνελήφθη στο Τέξας επειδή κατασκεύασε ένα ρολόι μέσα σε 20 λεπτά…. Επειδή όμως ήταν Μουσουλμάνος κι ένας Μουσουλμάνος που μπορεί να κατασκευάζει ρολόγια σε είκοσι λεπτά είναι επικίνδυνος διότι στερεοτυπικά σημαίνει ότι μπορεί να κατασκευάζει και βόμβες συνελήφθη, και μάλιστα με τηλεφώνημα από την διεύθυνση του σχολείου. Παράλληλα θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι στο Τέξας υπάρχουν παιδιά που μπορούν να χειρίζονται όπλα από την ηλικία των 12 και των 13 γιατί οι Τεξανοί έχουν παράδοση στο κυνήγι και μαθαίνουν στα παιδιά τους από μικρά «την τέχνη»… Ακόμη και στην αίσθηση του κινδύνου όμως, τα στερεότυπα υπαγορεύουν που πρέπει να εφιστούμε την προσοχή μας..εν προκειμένη περίπτωση λοιπόν, ένας 14χρονος Μουσουλμάνος που κατασκευάζει ρολόγια είναι πιο επικίνδυνος από έναν 14 χρόνο Τεξανό που οπλοφορεί.

Εφόσον η κρίση μας μπορεί να «τυφλωθεί» από την  by default στερεοτυπική αντίληψη που όλοι μας λίγο πολύ έχουμε, θα έπρεπε να είμαστε τόσο αυστηροί και επικριτικοί με τους ανθρώπους που σκέπτονται μόνο με στερεότυπα χωρίς να το καταλαβαίνουν;Αν τα στερεότυπα είναι τόσο δυνατά στην καθημερινότητά μας, τι μπορούμε να κάνουμε τελικά για να τα εξαλείψουμε; Κι αν υπάρχει λύση, πόσο διατεθειμένοι είμαστε να την εφαρμόσουμε και να εγκαταλείψουμε τις πεποιθήσεις με τις οποίες λειτουργούμε για χρόνια;

2 thoughts on “Εγώ στερεοτυπώ,εσύ στερεοτυπείς, αυτός στερεοτυπεί….

  1. Θες πίστεψέ το, θες μην το πιστεύεις, επειδή έπιασα τον εαυτό μου να στερεοτυπεί άπειρες φορές ως τώρα κι ας ήμουν από τα παιδικά μου χρόνια πολέμια των στερεοτύπων, οδηγήθηκα στο να απομακρύνομαι όλο και περισσότερο (όπως με τρόμο ανακαλύπτω…) όσο μεγαλώνω από τους ανθρώπους. Λειτούργησε μέσα μου το εξής, από ένα σημείο και μετά: Για να μην μπω στη διαδικασία να αισθανθώ πως σε κρίνω, για να μην μου περάσει από το νου «κάτι» που θα είναι αντίθετο με τις θεωρίες μου, σε κρατάω μακριά μου, μακριά μου, όλο και πιο μακριά μου. Απομονώθηκα.
    Ειλικρινά, δεν ξέρω πως να το αντιμετωπίσω διαφορετικά. Διότι φαίνεται πως όσο ανοιχτό μυαλό και να έχει κάποιος, αυτά που βιώνουμε; αυτά που ως εικόνες περνούν μέσα μας; θα σε γελάσω, χαράζουν αυλάκια βαθιά στο νου και στη συνείδησή μας που πολλές φορές ούτε τα παίρνουμε χαμπάρι μέχρι να ξεπεταχτούν μια μέρα μπροστά μας και να μας κάνουν τη ζωή άνω κάτω!… Μου άρεσε το άρθρο σου· με έβαλε πάλι σε σκέψεις·

    Αρέσει σε 1 άτομο

Σχολιάστε

