«Πρόσωπα+ Μάσκες», Ν Βαβδινούδη- Για τα παραδοσιακά παγανιστικά έθιμα

Ο φωτογράφος Νίκος Βαβδινούδης, παρουσιάζει μια ιδιαίτερη συλλογή φωτογραφιών με τίτλο «Πρόσωπα και Μάσκες»

Η θεματολογία του περιστρέφεται γύρω από τα αρχαία έθιμα πόλεων και χωριών της Ανατολικής Μακεδονίας και των αγροτικών περιοχών της Βορείου Ελλάδας.

Στο φωτογραφικό υλικό μπορεί κανείς να δει ιδιαίτερα ενδύματα και σκηνές από συμβολικές τελετουργίες , οι οποίες λαμβάνουν χώρα μέχρι και σήμερα στις αρχές Ιανουαρίου και υπολογίζεται ότι αποτελούν κομμάτι της παράδοσης των συγκεκριμένων περιοχών τουλάχιστον από τον 6ο αι, ενώ χρονολογούνται πριν από τον εκχριστιανισμό των συγκεκριμένων περιοχών.

Συνδέονται με τις αρχαίες διονυσιακές γιορτές  για την γονιμότητα, ενώ επιβίωσαν και μετά τον εκχριστιανισμό των περιοχών αφού οι ντόπιοι ενσωμάτωσαν το τελετουργικό στις χριστιανικές τελετουργίες.

Σύμφωνα με τον Νίκο Βαβδινούδη, οι ντόπιοι δεν βλέπουν καμιά αντίφαση μεταξύ του ειδωλολατρικού χαρακτήρα των εορτών και του χριστιανικού εθιμοτυπικού, δεδομένου ότι αυτές οι τελετουργίες γίνονται για την γονιμότητα και για να πάει καλά η χρονιά, μια χειρονομία η οποία γίνεται για την καρποφορία και της παραγωγή.

Για το έργο «Πρόσωπα + Μάσκες», ο Νίκος Βαβδινούδης επισκέφθηκε τα χωριά: Μοναστηράκι, Ξηροπόταμος, Πετρούσα, Πύργοι, Καλή Βρύση, Βώλακας, Παγονέρι και Νικήσιανη κατά την διάρκεια 6ης και 8ης Ιανουαρίου όπου έλαβαν χώρα οι παραδοσιακές τελετουργίες.

Ακολούθησε τους ντόπιους στις γιορτές τους, και παρακολούθησε από κοντά κάθε λεπτομέρεια των εθίμων: Σε άλλες περιοχές οι κάτοικοι κρεμούσαν από τον λαιμό και από την μέση τους κουδούνια αγελάδας και περιφέρονταν με αυτά χορεύοντας σε όλο το χωριό. Σε άλλα χωριά, οι ντόπιοι φορούσαν κοστούμια φτιαγμένα από καφέ γούνα με ένα ψηλό γούνινο θολωτό καπέλο.

Ο φωτογράφος, στην επιθυμία του να δημιουργήσει μια αντίθεση ανάμεσα στην ανθρώπινη και στην μασκοφορεμένη όψη, φωτογράφησε τους κατοίκους με φορεμένες τις μάσκες τους σε φυσικά τοπία και σε εσωτερικούς χώρους, ενώ αργότερα έκανε τις λήψεις σε εξωτερικούς χώρους,  και σε συνθήκες στούντιο, χωρίς τις μάσκες.

Όπως επισημαίνει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, εκθέτοντας το πρόσωπο πίσω από τη μάσκα, γίνεται σαφές πώς ένα άτομο μπορεί να εκτελέσει διαφορετικούς ρόλους ανάλογα με το περιβάλλον του.

Νικησιάνη, Καβάλα

Καλή Βρύση, Δράμα

Πετρούσα, Δράμα

Πυργί, Δράμα

Ξηροπόταμος, Δράμα

Νικησιάνη, Καβάλα

Ξηροπόταμος, Δράμα

Μοναστηράκι, Δράμα

Παγονέρι, Δράμα

Καλή Βρύση, Δράμα

Βόλακας, Δράμα

Βόλακας, Δράμα

Ξηροπόταμος, Δράμα

Λίγα λόγια για τον Νίκο Βαβδινούδη:

Ο Νίκος Βαβδινούδης έχει εργάζεται ως επαγγελματίας φωτογράφος στη Θεσσαλονίκη από το 1992. Ειδικεύεται στην αρχιτεκτονική φωτογραφία,στα πορτραίτα και στο «food photography». Συνεργάζεται με μουσεία, κατασκευαστικές εταιρείες, εκδοτικούς οίκους, αρχιτεκτονικά γραφεία, βιομηχανικές εγκαταστάσεις και ξενοδοχεία.

Μαθήτευσε υπό τον Δημήτρη Aθυρίδη και έχει από το 1999 στούντιο με την επωνυμία «Βαβδινούδης-Δημητρίου Στούντιο»μαζί  με τον Χρήστος Δημητρίου. Έχει συμμετάσχει σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, ενώ σε έργα του έχουν απονεμηθεί τίτλοι και βραβεία σε διαγωνισμούς φωτογραφίας.

Με την συλλογή «Πρόσωπα + Μάσκες», κέρδισε τη δεύτερη θέση ως Travel Photographer το 2014, για την κατηγορία  ‘People & Cultures Portfolio – TRIBES.

Οι φωτογραφίες και το υλικό για το συγκεκριμένο άρθρο αντλήθηκαν από την ιστοσελίδα: yatzer.com

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s