Ο πολύωρος ύπνος βλάπτει

Σύμφωνα με νέες μελέτες ο ύπνος δεν πρέπει να ξεπερνά τις 8 ώρες γιατί κάτι τέτοιο μπορεί να βλάπτει την υγεία.

Ο Franco Cappuccio, καθηγητής καρδιαγγειακής ιατρικής και επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Warwick, ανέλυσε 16 μελέτες, στις οποίες συνολικά πάνω από ένα εκατομμύριο άνθρωποι ρωτήθηκαν σχετικά με τις συνήθειες του ύπνου τους.

Αναλύοντας όλα τα δεδομένα, ο Cappuccio σχημάτισε τρεις μεγάλες ομάδες για να κατατάξει τους ανθρώπους που έλαβαν μέρος στην έρευνα: εκείνους που δήλωσαν ότι κοιμόντουσαν λιγότερο από έξι ώρες κάθε βράδυ, αυτούς που δήλωσαν ότι κοιμόντουσαν 6 με 8 ώρες, και εκείνους που κοιμούνται πάνω από 8 ώρες κάθε βράδυ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, 12% περισσότεροι άνθρωποι πεθαίνουν από αυτούς που κοιμούνται λιγότερο από 6 ώρες, σε σχέση με αυτούς που κοιμούνται 6 με 8 ώρες, ενώ 30% περισσότεροι άνθρωποι πεθαίνουν από αυτούς που κοιμούνται παραπάνω από 8 ώρες, σε σχέση με αυτούς που κοιμούνται 6 με 8 ώρες.

Αυτό δεν συμβαίνει επειδή ο ίδιος ο ύπνος βλάπτει, αλλά γιατί ο πολύωρος ύπνος αποτελεί συνήθως σύμπτωμα κάποιας πάθησης( όπως π.χ. είναι η κατάθλιψη) η οποία στα αρχικά της στάδια δεν έχει παραπάνω συμπτώματα.

Συνεπώς, όσοι άνθρωποι κοιμόντουσαν πάρα πολλές ώρες έχουν συνήθως κάποια πάθηση η οποία βλάπτει τον οργανισμό τους.

Δεν συμφωνούν όλοι όμως με την άποψη ότι ο μακρύς ύπνος απλά υποδεικνύει ότι υπάρχει απλά μια πάθηση. Ο καθηγητής Shawn Youngstedt του Arizona State University διεξήγαγε μια μικρή μελέτη στην οποία συμμετείχαν 14 νεαροί ενήλικες οι οποίοι έπρεπε να περάσουν δύο ώρες, επιπλέον στο κρεβάτι κάθε βράδυ σε σχέση με αυτό που έχουν συνηθίσει, για 3 περίπου εβδομάδες.

Οι ίδιοι ανέφεραν ότι είχαν αυξημένη κακή διάθεση σε σχέση με πριν. Παράλληλα ο Youngstedt κάνει λόγο για την αύξηση μιας πρωτεϊνης στο αίμα που ονομάζεται IL-6, της οποίας τα επίπεδα αυξήθηκαν μετά την αύξηση των ωρών του ύπνου

Οι συμμετέχοντες δήλωσαν επίσης ότι υπέφεραν από έντονους πόνους στην πλάτη. Όλα αυτά κάνουν τον Youngstedt να καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ο μακρύς ύπνος, είναι μια κατάσταση που μακροπρόθεσμα μπορεί να οδηγήσει σε νέα προβλήματα.

Για να ενισχύσει την έρευνά του ο Youngstedt διεξάγει ένα πείραμα κατά το οποίο ενήλικες που κοιμούνται παραπάνω από 8 ώρες, αλλά και ενήλικες που κοιμούνται 6 με 8 ώρες καλούνται να κοιμηθούν  μια ώρα λιγότερο κάθε βράδυ. Τα αποτελέσματα θα δημοσιευθούν σύντομα, όπως ο ίδιος δηλώνει.

Παρά τις πρόσφατες έρευνες και τα στοιχεία που αυτές έχουν να δώσουν, η μελέτη του ύπνου είναι δύσκολο εγχείρημα όπως παραδέχονται οι επιστήμονες, αφού πρέπει να ληφθούν υπόψιν αρκετοί παράγοντες.

Αρχικά, τα δεδομένα των μελετών βασίζονται κυρίως σε προσωπικές μαρτυρίες των ίδιων των συμμετεχόντων στο πείραμα. Όταν ένας συμμετέχων ερωτάτε πόσες ώρες κοιμήθηκε δεν μπορεί να θυμάται με ακρίβεια το χρονικό διάστημα σε λεπτά και δευτερόλεπτα ούτε μπορεί να υπολογίσει πότε ακριβώς τον πήρε ύπνος από την στιγμή που έκλεισε τα μάτια του και έχασε επαφή με την πραγματικότητα.

Επίσης δεν είναι εύκολο να υπολογιστεί πόσες ώρες είναι καλό να κοιμάται κανείς, αφού τα παιδιά και οι έφηβοι έχουν εντελώς διαφορετικές ανάγκες σε σχέση με τους ενήλικες, ενώ η ποιότητα του ύπνου διαφέρει από άτομο σε άτομο.

Άρα λοιπόν πως ξέρουμε αν οι 6 ώρες ύπνου είναι καλύτερες σε σχέση με τις 9 ή το αντίστροφο;

Ο μαγικός αριθμός, σύμφωνα με τον Δρ Gregg Jacobs, του Κέντρου Διαταραχών Ύπνου στο Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης,μπορεί να είναι το 7!
Σύμφωνα με την ετήσια δημοσκόπηση του Εθνικού Ιδρύματος Ύπνου που λαμβάνει υπόψιν της τυχαίο δείγμα των ενηλίκων στις ΗΠΑ, ο μέσος ενήλικος άνθρωπος δηλώνει ευχαριστημένος και υγιής όταν έχει κοιμηθεί 7 ώρες, νούμερο που αποτελεί και την μέση διάρκεια ύπνου στον πληθυσμό των ενηλίκων σε όλο τον κόσμο.

Το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγουν οι ερευνητές είναι ότι οι πολλές ώρες παραπάνω ύπνου μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα. Αυτό όμως δεν ισχύει για τους ανθρώπους που απλά περνούν περισσότερο χρόνο στο κρεβάτι για να ξεκουραστούν χωρίς να κοιμούνται.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s